Miten mainonta tulevaisuudessa kohdennetaan?

Oliko artikkeli mielestäsi hyödyllinen? Jaa se ystävälle:
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on email

Kolmannen osapuolen evästeet poistuvat

Mainonta verkossa on jo pitkän aikaa perustunut verkon käyttäjien profilointiin evästeiden avulla. GDPR-tietosuoja-asetuksen myötä tämä tulee muuttumaan kun evästeet kielletään ja verkon käyttäjän seuraaminen loppuu. Vai loppuuko?

Google sanoo, ettei Chrome tule auttamaan mainosverkostoja seuraamaan ihmisiä verkossa sen tappaessa lopullisesti kolmannen osapuolen evästeet, joita käytetään yleisesti ihmisten toiminnan tarkkailuun verkossa. Saman aikaisesti se (Google) jo valmistelee monen mielestä vielä “karmaisevampaa” kohdennustapaa.

Mainostajassa tämä herättää varmasti monenlaisia kysymyksiä ja huolenaiheita. Miten mainontani käy tässä vaiheessa? Miten varmistan, että mainokseni näkyvät verkossa juuri oikealle kohderyhmälle? Tippuuko mainontani teho?

Google aikoo aloittaa FLoC -pohjaisten kohorttien testaamisen lähiaikoina, mutta se jää nähtäväksi onko tämä tarpeeksi tarkkaa mainostajille.  Electronic Frontier Foundation pitää tätä kauhistuttavana ajatuksena. FLoC on nimenomaan suunniteltu auttamaan mainostajia tekemään käyttäjäkohdennusta keräämällä käyttäjän datan suoraan hänen selaimesta ja lähettämällä tämän tiedon mainostajille ja mainosverkoille, jotta sinut verkon käyttäjänä voidaan asettaa tiettyihin mainoskategoriaryhmiin.

Kolmannen osapuolen evästeistä luopuminen on aiheuttanut mainosalan keskuudessa huolestuneisuutta, koska he eivät haluaisi luopua totutusta käyttäjäseurannasta. Alan keskuudessa onkin nyt noussut esiin erilaisia vaihtoehtoja, yhtenä juuri FLoC ja mm. sen sähköpostiosoitteeseen perustuva seuranta. Tämä ei kuitenkaan muuttaisi kuluttajan yksityisyydensuojaa verkossa millään tavoin. Päinvastoin.

Eettinen mainonta tilalle?

Verkossa on tehty useita tutkimuksia, jossa kuluttajilta on kysytty mitä mieltä he ovat siitä, että heitä ”vakoillaan” ts. seurataan verkossa ja kaikki tämä tieto myydään mainostajille? Palaute on aina ollut yhteneväinen:

  • Kuluttajista noin 80% vihaa sitä!
  • Noin 60% kuluttajista on valmis vaihtamaan palvelun tai tuotteen asiakkuuden yritykseen, joka ei profiloi kuluttajaa verkossa.
  • Hieman alle 20% kuluttajista ei toisaalta välitä rahtuakaan siitä, mitä tietoja heistä kerätään ja mihin tätä tietoa käytetään. Tämä mielipide on kuitenkin usein muuttunut heidän kuultua tarkemmin siitä, mitä kävijäkohdennus pitää sisällään ja kuinka paljon tietoa heistä verkossa mainostajille myydään.


Tästä voimme päätellä sen, mitä mieltä kuluttajat ovat kyseisestä (FLoC) kohdennustavasta. Jos kyseinen sähköpostiosoitteisiin tai selaimen tietojen lähettämiseen perustuva mainonnan kohdennus tulisi käyttöön, niin vahva veikkaukseni on, että uusien kyselyiden viesti olisi vielä karmaisevampaa luettavaa yritysten mainonnasta päättäville.

Eettinen mainonta nostaa päätään ja puhe siitä on alkanut hiljalleen kantautua myös yritysten mainonnasta päättävien korviin. Brändit keskieuroopassa ovatkin jo alkaneet puhumaan eettisesti toteutetusta mainonnasta (osa vastuullisista yrityksistä sitä jo tekee) ja mielestäni tämän keskustelun olisi viimeistään nyt aika jalkautua myös Suomeen.

Mainostaja, pistääkö tämä hälytyskellot soimaan. Miten käy brändisi, kun kolmannen osapuolen evästeiden avulla tehty kohdennus loppuu? Jos pistää, niin hyvä, sillä yksityisyydensuoja kuuluu kaikille – oletusarvoisesti.


Tästä pääsemmekin siihen, mitä mainostajan tulisi tehdä seuraavaksi?

Siirtyä radioon, televisioon, ulkomainontaan, lehtimainontaan vai vetämään banneria lentokoneen perässä? Kaikki kannatettavia ajatuksia, mutta mainonnan kohdentamiselle ilman käyttäjän seuraamista verkossa on olemassa erittäin tarkka vaihtoehto, jota Saksalainen verkkomainontaa tekevä yritys, Spoods, on jo vuodesta 2011 lähtien kehittänyt ja käyttänyt menestyksekkäästi.

Spoods tekee kohdennetun mainonnan eettisellä tavalla rikkomatta käyttäjien yksityisyyttä verkossa. Kohdistamalla mainonta artikkelin sisältöön ei lukija myöskään koe mainontaa “tungettelevaksi” koska siihen ei tarvita mitään käyttäjätietoja ja mainonta tapaa lukijan juuri sillä hetkellä kun hän on kiinnostunut aiheesta.

Nyt saat saman eettisen mainonnan myös Suomesta – www.spoods.fi

FLoC?

FLoC on suunniteltu auttamaan mainostajia suorittamaan käyttäytymiskohdistusta ilman kolmannen osapuolen evästeitä. Selain, jossa FLoC on käytössä, kerää tietoja käyttäjän selaustavoista ja käyttää sitten näitä tietoja käyttäjän määrittelemiseen kohorttiin tai ryhmään. Käyttäjät, joilla on samankaltaiset selaustavat – jostain määritelmästä “samankaltainen” – tulisi ryhmitellä samaan kohorttiin. Jokaisen käyttäjän selain jakaa kohorttitunnuksen verkkosivustoille ja mainostajille ilmoittamalla, mihin ryhmään he kuuluvat. Ehdotuksen mukaan vähintään muutaman tuhannen käyttäjän tulisi kuulua kuhunkin kohorttiin (vaikka se ei ole takuu).

Kysy lisää
Juha Räty
044 - 500 5004
Vili Lilja
045 - 147 5678